mandag den 20. oktober 2014

Marginalisering og stigmatisering, Social inklusion. Modul 7



Marginalisering og stigmatisering
Goffman: Optaget af stigmatiseringsprocesser àstigma opstår i en særlig relation mellem egenskab og en stereotypisk klassificering. Folk bliver bærere af stigma hvis man har misdannelser, karaktermæssig fejl (viden om en persons f.eks. angst får personerne til at handle på en bestemt måde) eller/og slægtskabsmæssige fejl baseret på race, religion eller lign.
Kategorisering
Vi kategoriserer samfundets mennesker og tildeler dem visse egenskaber (man forventer ex. bestemte holdninger hos en pædagog – empatisk og omsorgsfuld)
Social identitet
Tilsyneladende social identitet: Forventninger til et individ på baggrund af hvilken kategori de tilknyttes og tilhørende egenskaber for denne kategori.
Faktisk social identitet: De egenskaber som vedkommende faktisk besidder à Her kan der opstå et stigma hvis den tilsyneladende og faktisk sociale identitet ikke hænger sammen ex. Man forventer at en læge er klog à læge stigma

Reflektioner: Stigma er ikke nødvendigvis negativt, men altid en forventning om, at mennesker kan klassificeres/kategoriseres. Dog er det ofte negativt. Specielt for pædagoger gælder det, at vi skal være opmærksomme på de forskellige stigma der potentielt marginaliserer de mennesker vi har med at gøre.
Jeg tænker at jeg i min praktik skal blive god til ikke at kategorisere og stemple de psykisk og fysisk handicappede. Jeg vil lære dem og deres faktiske sociale identitet at kende. Jeg forestiller mig at de fleste er klar over deres begrænsninger og måske har været igennem en stor omvæltning hvis de er senerhvervet skadet.
Social inklusion<>eksklusion
Bent Madsen beskriver 3 sammenhænge hvor begrebsparret anvendes:
Social inklusion som samfundsmæssig deltagelse – F.eks. unge arbejdsløse der under krisen ekskluderes og indsatser fro at inkludere dem
Social inklusion som medborgerskab – Her social inklusion svaret på hvad man skal gøre når særlige grupper med særlige problemer udelukkes fra samfundets normal institutioner f.eks. handikappede
Social inklusion som dannelsesperspektiv – Salamancaerklæringen (1994) og beslutningen om inklusion i folkeskolen + et fokus på forskellighed som en ressource. Det handler om a skabe fællesskaber på tværs af f.eks. handicap. Social inklusion bliver et svar på den sociale fragmentering samfundets moderniseringsprocesser skaber.  
”Kernen i social inklusion er at undgå, at mennesker udsættes for at blive ekskluderet fra det sociale miljø hvor de lever deres hverdagsliv – og hvor dette ikke kan undgås, da at etablere socialpædagogiske miljøer med så mange relationer til samfundet som muligt”- Bent Madsen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar