torsdag den 2. oktober 2014

Grupperefleksioner fra projektperioden



Hvad har I lært?
Vi har lært at omsorgssvigt dækker over meget mere end først antaget, og at konsekvenserne ved omsorgssvigt påvirker i langt større grad end vi troede. 4% af børn i en årgang 0-årige bliver udsat for omsorgssvigt og at 10% er i faregruppen. Det kan være svært at opdage omsorgssvigt, da børn dækker over deres forældre.
Vi har lært at der er flere former for omsorgssvigt: fysisk, psykisk, vanrøgt og seksuelt. Det vigtigste for et barn er at det får en tilknytning til en omsorgsperson. En god tilknytning, er en forudsætning for at børn kan indgå i sociale relationer med andre.
Hvis omsorgssvigt sker fra barnets fødsel, kan det hæmme udviklingen og give varige mén psykisk, som de skal leve med resten af livet.

Vi har også lært om etiske dilemmaer, love, omsorgssvigt, tværprofessionelt samarbejde i form af samarbejdet med andre instanser ved en underrettelses sag, nye teoretikere herunder Bowlby, Kari Killén og Else Christensen m.fl. disse har gjort os i stand til at anskue omsorgssvigt på en meget mere nuanceret måde, generelt om omsorgssvigt og en masse om hvad de gør ude i den pædagogiske praksis ved underettelser og forebyggelse og behandling alt dette bla. via vores interview i en vuggestue med 2 pædagoger.

Hvad har været svært?
Det har været svært at vælge hvordan vi ville vinkle opgaven og vælge teoretikere. Der var mange som var relevante, men i og med opgaven skulle være så kort var vi nødt til at vælge nogle fra.
Udover det har været svært at finde hoved og hale i opgaveforløbet generelt, fordi informationerne var forskellige alt efter hvem vi spurgte. Dette var også med til at det var svært at motivere sig til opgaven hele tiden, fordi vi ikke vidste hvad der var rigtigt.

Hvordan har I arbejdet og hvordan synes I jeres projektarbejde er lykkes?
Vi har arbejdet godt sammen, humøret har været godt. Til tider har der selvfølgelig været uenigheder, men det er naturligt i et gruppearbejde. Det har hele vejen været en proces hvor det nogle dage er gået bedre end andre. Men i sidste ende er vi blevet enige om hvad vi synes var interessant og ville have med i opgaven.

Hvordan har i arbejdet med og levet op til læringsmålet?
Læst, set dokumentar, lavet interview med pædagoger indenfor målgruppen, kommet med handleforslag. Vi har lovmæssige forhold med i opgaven.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar